Tot ce trebuie să știi despre lumina albastră a ecranelor

lumina albastra

Săptămâna trecută v-am întrebat pe pagina de Facebook Oftaprof câte ore petreceți pe zi expuși la lumina albastră a ecranelor. Și dacă de obicei răspundeți la întrebările noastre, acum se pare că… nu a răspuns nimeni. Stați liniștiți! Sincer, ne așteptam la asta! Pentru că întrebarea vă era adresată mai mult cu scop de reflectare asupra situației. Știm și noi, la fel ca voi, că petreceți mult prea multe ore în fața luminii albastre! Și știm că nimănui nu-i face plăcere să-și recunoască obiceiurile mai puțin sănătoase, mai ales în mod public. Dar, chiar dacă nu ne mărturisiți orele efective pe care le petreceți în fața ecranelor cu lumină albastră, nouă ne place să ne știm pacienții informați, așa că vrem să facem puțină lumină pe acest subiect! Și nu, nu lumină albastră!

Ce este lumina albastră? Este o porțiune din spectrul de lumină vizibilă, cu cele mai mici lungimi de undă și cu cea mai mare energie. Această lumină albastră se găsește peste tot, de la soare, până la lumina dispozitivelor digitale: televizor, laptop, computer, tabletă, telefon.

Știți deja că razele ultraviolete pot fi oprite de ochelarii de soare. Însă nu și lumina albastră, care trece prin cornee și cristalin și ajunge la retină. Ce efecte poate avea acest lucru? Ei bine, pot apărea degenerări maculare care duc, la rândul lor, la cataractă, orbire sau cancer. Practic, persoanele care petrec mult prea mult timp în fața ecranelor cu lumină albastră riscă apariția degenerării maculare. Iar persoanele care petrec mai mult de două ore pe zi în fața ecranelor cu lumină albastră sunt predispuse la sindromul de oboseală vizuală la calculator.

Două treimi din adulți se confruntă cu senzații de arsură a ochilor, vedere încețoșată, dureri de cap și somn perturbat. Nici nu este de mirare, ținând cont că primul și ultimul lucru la care se uită oamenii când se trezesc și când adorm este ecranul telefonului. În plus, petrecerea constantă în fața ecranului, pe toată perioada unei zile de lucru, are efecte extrem de negative, mai ales pe termen lung. Pur și simplu, corpul nostru și ochii noștri nu sunt concepuți pentru stilul de viață atât de digitalizat pe care îl trăim.

Studiile arată că petrecem chiar mai mult de 8 ore pe zi expuși la lumină albastră. Fie că lucrăm, fie că ne relaxăm, alegem tot ecranele digitale cu lumină albastră. Astfel că, pe lângă sindromul de oboseală vizuală la calculator, ne mai alegem cu dureri de spate, dureri cervicale, dureri de cap, vedere încețoșată sau ochi uscați.

Știm, ne veți spune că locul vostru de muncă presupune utilizarea acestor ecrane pe o perioadă îndelungată și că nu aveți cum să evitați lumina albastră. Și ce ați zice dacă v-am spune chiar contrariul? Că puteți face totuși ceva, chiar dacă munca voastră presupune utilizarea îndelungată a ecranelor digitale?

Iată ce e de făcut:

  1. Regula 20-20-20: la fiecare 20 de minute, îți ridici ochii din ecran pentru 20 de secunde și privești la o depărtare de 20 de pași;
  2. Aplicații. Folosește aplicații care te ajută să faci pauze! Sunt cele care te anunță că au trecut 20 de minute, sunt cele care îți trimit o notificare simpatică să iei o pauză sau sunt cele mai extreme, care îți închid ecranul și nu te mai lasă să faci nimic timp de câteva secunde. Le vei urî la început, dar le vei mulțumi pentru sănătate!;
  3. Luminozitate și contrast. În ziua de azi, ai opțiunea de a alege lumini mai calde pentru dispozitivele digitale pe care le folosești. Poate nu va avea aceeași putere cu care ești obișnuit, dar ochii tăi vor fi mult mai fericiți;
  4. Ecrane de protecție. Dacă încă nu ai un dispozitiv foarte performant, care să îți permită modificarea luminozității așa cum vrei, poți alege varianta de ecran dublu, care va împiedica lumina albastră să îți afecteze ochii;
  5. Ochelarii de protecție, perfecți mai ales atunci când calculatorul este folosit de mai multe persoane, iar celelalte nu își doresc un ecran de protecție.

Știm că e greu să te oprești din muncă și să faci o pauză, dar gândește-te cât de importantă este sănătatea ochilor tăi! Cât de important este să te poți privi în oglindă, să poți să îți vezi familia, să poți să te bucuri de tot ce te înconjoară! Așa că fă chiar acum o pauză! Uită-te pe geam, bucură-te de odihnă și privește viața cu ochi buni!

Foto: consumerreports.org

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.